Welkom op de site van Blazen aan het Spui, podium en platform voor blaasmuziek in Den Haag en regio.
- Dit evenement is voorbij.
Festival Blazen aan het Spui : Muziekkapel van de Belgische Gidsen
21 mei 2022 14:15 - 16:15
€10Koninklijke Muziekkapel van de Belgische Gidsen
Dirigent: Commandant Kapelmeester Yves Segers
Ludwig van Beethoven – Ouverture Egmont
Rob Goorhuis – Van Horne
Jules Strens – Danse Funambulesque
Rob Goorhuis – Graffiti
Solisten: Perry Hoogendijk (bastuba), Rodin Rosendahl (euphonium)
pauze
Rob Goorhuis – Variations on a Pentatonic Theme
Maurice Ravel – Bolero
J.V. Bender – Mars van het 1ste Regiment Gidsen
Rob Goorhuis over dit concert:
Ik ben altijd een groot bewonderaar geweest van Ludwig van Beethoven. Het is voor mij een uniek voorbeeld van een creatieve en eigenzinnige geest.
In dit programma wordt de Egmont Ouverture gepaard aan mijn compositie Van Horne. Egmont en Van Horne werden op 5 juni 1568 in opdracht van Alva onthoofd op de Grote Markt in Brussel, twee edelen, die samen met Willem van Oranje een driemanschap vormden in de strijd voor de belangen van de Nederlanden tegenover de Spaanse koning Filips II.
De harmonie St.-Joseph 1880 Weert, de woonplaats van de graaf Van Horne oftewel Filips van Montmorency, gaf mij de opdracht een compositie te schrijven ter nagedachtenis aan graaf Van Horne. Zo werden de drie vrienden muzikaal geëerd, Willem van Oranje in het Wilhelmus, Van Egmont door Beethoven, Van Horne door Goorhuis.
Het Groot Harmonieorkest van de Belgische Gidsen staat garant voor een heel mooi concert, waarin naast Van Horne bijzondere werken van iconische componisten zullen worden gespeeld.
Jules Strens behoorde tot de groep De Synthetisten, die veel composities voor harmonieorkest hebben geschreven. Maurice Ravel was een van de belangrijkste impressionisten. Zijn Boléro is zijn bekendste werk. Daarin komt prachtig zijn bijzondere instrumentatiekunst naar voren, die in al zijn orkestwerken getuigt van een uniek talent voor klank. Beide componisten wonen in mijn hart.
Graffiti bestaat al sinds de oudheid en is bekend in allerlei vormen en stijlen. Het is een vorm van kunst in de openbare ruimte. Men vindt de uitingen vooral op drukke plaatsen zoals bijv. bij stations en langs snelwegen. Er is verschil van mening over het bestaansrecht en de waarde van graffiti. Velen zien het alles verrommeling van de openbare ruimte. Maar er zijn ook vele prachtige objecten
bekend vooral in grote steden, waar door de overheid de ruimte wordt gegeven om de afbeeldingen aan te brengen zonder de voor de kwaliteit nadelige haast in verband met arrestatiegevaar. In het werk Graffiti zijn typische Graffiti-elementen de basis van het muzikale materiaal.
Korte motieven, de z.g. Tags of Bombs, worden als een snelle handtekening of uiting van geldingsdrang in grote aantallen aangebracht. In de snelle delen bestaan deze passages vooral uit motieven van kwart-intervallen, die aan elkaar verbonden worden door een secunde.
Naast deze kleine figuren horen we in het werk ook meer uitgesponnen passages, de kleurrijke schilderingen, ook wel Masterpieces genoemd, op gebouwen verbeeldend. Dit zijn meer street-art-achtige kunstwerken. De Graffiti-spuiters moeten hun werk vaak onder grote tijdsdruk uitvoeren. Daarom werken ze meestal samen en verdelen ze het werk. Zo gebeurt dat ook in deze compositie, waar de twee solisten samenwerken en elkaar afwisselen in de vertolking om een vloeiend resultaat te verkrijgen.
De Variations on a Pentatonic Theme componeerde ik in 1987 voor de Koninklijke Harmonie van Thorn o.l.v. Jan Cober. Het werk is opgebouwd uit vijf karaktervariaties op een pentatonisch (vijftonig) thema. Basiselementen van het thema zijn de dalende kleine terts en de dalend secunde, die in de loop van de compositie leiden tot het ontstaan van een brede melodie, die pas in de laatste variatie tot klinken komt.
De eerste variatie doet denken aan minimal music vanwege haar repeterende ritmische motieven. Kort motieven laten al een glimp van een thema horen. De tweede variatie heeft een explosief karakter. Snelle akkoordbrekingen en guirlandes zorgen voor opwinding; het geheel mondt uit in een verstild slot. De derde variatie is een rustig middendeel met een uitgesponnen melodisch thema. Er worden in de driedelige liedvorm twee contrasterende sferen opgeroepen. De vierde variatie is een vliegend scherzo. De slotvariatie is een virtuoze finale met alles erop en eraan.